Saturday, May 9, 2009

version aku - How To Make Money From Your Blog

this is my first review...

initially i planned to do the review in English but then i think my malay is wayyy better.... n i also can use my bahasa sampah n in english my bahasa sampah is very2 limited... :sweaty: kang review ni jadik cam thesis laks kan....

here we go... :astig:


mestila my first review ni aku buat tuk article yg kasi aku idea tuk create blog ni... tajuk article tu How To Make Money From Your Blog... aku tau la ramai malaysian bloggers buat duit dr nuffnang... tp aku ni tamak haloba.... :ahaha: aku nak lebey dr tuuu....


ok STEVE PAVLINA... arap2 omputih ni takde la nak saman2 aku pulak nanti... ye la zaman skarang ni saman menyaman ni salah satu cara nak wat duit... tp cam mr. steve ni ckp... traffic is really important... jadik maybe aku bole lar facilitate one or two traffic into his blog... :devilishgrin:ihiks.


sbenarnya aku dah byk baca article2 camni... tp yg ni aku rasa lain dr yg lain2.... nampak la mcm bukan pak dogol yg nak tipu duit org..... mr. steve ni ala2 bebetul jujur nak kongsi2 rahsia kejayaan dia wat duit... go mr. steve go mr. steve.... :woooh:


ok.. paragraph first pon dah menarik.... sbb aku ni mata duitan.... :ahaha: dia ckp his income increase dr $4.12/day to $1000/day... perrrgghhh... kepala aku automatic dah buat calculation.. $1000 X 30 days... fullamak pakcik kayoo... pasni aku dah bley duk umah goyang kaki goyang bontot... heayiii:woooh:


pastu aku sambung lagi baca..

'

'

'

aku bgtau point2 best jerla kan.... dia kata kalu bebetul nak wat duit dr blog toksah memalu.... contohnyer ader sestgh tu kan ke letak ads cinonettt jer kat footer... duit nak tp malu.... hohoho ok ok... pasni korang jgn terkejut badak kalu aku letak sebesar2 alam ads... :ahaha:ahahaha


dia mentioned gak yg kebanyakan org yg success buat duit online ni do it full time... :tsk:haiyaaa... aku prust gaks la dgr... luckily dia ada ckp for a beginner it’s ok to do it part time... tp slow lar sket nak generate income... :sigh:sighh... mr. steve ni wat full time... tinginnn aku nak jadik cam dia... :siga:


then based on statistic dr maner tah dia ceduk... dia kater lam 100 org yg mencuba... hanya sorang je yg bebetul berjaya wat duit thru blog... :tsk: haiyaaa rendahnya probability... tp mungkin gaks aku the chosen one... bye bye la lagi 99 tuuu..... :ahaha:hohoho


then kiter kena la web savvy... tak yah la sampai tahap programmer... tp at least ada lar sket2 knowledge dlm web technologies.. cam HTML... pings.. trackbacks... traffic statistics... CSS.... halla benda tu sumer bole carik dr search engines rite.. nak tak nak jer... rajin malas jer... ok ok... sayer akan bersungguh2 mr. steve.... money money money... :ahaha:hohoho


mr. steve pon ada bg cadangan suh subscribe dgn Darren Rowse’s Problogger blog.... aku pernah gaks la few times sesat kat problogger tu... dia byk kasi tips tuk bloggers.... mr. steve pon bgtau yg Darren ni mmg terer bab2 cari peluang wat duit tuk bloggers... so silala ke sana kalu2 rasa berminat... :wala:


part yg paling2 penting traffic... mestila kiter kena naikkan traffic ke blog kiter kalu nak make sure apa2 pon yg kiter pakai tuk generate income kat blog tu functioning kan.... jadik mr. steve bg la list streams yg kiter bole pilih.... sukati kiterla nak guna sumer ker...satu dua ker... kiter bole cuber2 maner satu yg bley kasi kiter optimum income....

1. Goggle Adsense (pay per click & pay per impression)

2. Donations (via PayPal @ snail mail)-donation ni cam ko wat satu article... kat bawah tu korang wat satu part tuk pembaca2 donate... tu pon kalu diorg rasa nak donate lar.... :ahaha: tp kalu article korang tu bebetul menarik tak mustahil org akan bg donation... kurang2 singgit... kalu seribu org bacer dah seribu inggit.... cuba kalu sepuluh ribu??? seratus ribu???? sejuta??? money money money... :ahaha:

3. Text Link Ads (yg ni kalu tak silap aku kiter kena beli... then kalu kiter berjaya jual product tu duit akan share 50-50.... kalu tak silap aku larrr... aku tak pernah cuba lagik)

4. Chitika eMiniMalls ads (pay per click)

5. Affiliate programs cam Amazon & LinkShare (commission atas products sold, kebykannyer buku2)

6. Advertising sold to individual advertisers (3 months campaigns or longer)-yg ni aku tak paham sgt pasal dia takde kasi link...


mr. steve lar yg duk recommend guna wordpress... beriya aku create blog kat wordpress tu... tau2 tak support html... tp tak tau lar kot2 aku yg tak reti.... :sweaty:

haaa part comment laks... mr. steve ckp maser awal2 dia blogging dia still lagik enable part komen tu... tp biler dah traffic pon dah melimpah ruah dia rasa cam bazir masa jer duk reply2 komen2 tu... padahal masa yg umpama emas tu bley jer dia wat other article kan... jadik dia pon disable lar komen part tuh.... tp duit still lagik masuk... haaa yg ni terpulangla kat korang nak enable ker disable... tp ramai yg suka part2 komen ni... baru nampak blog tu meriah kan kan kan.... :woooh:

untuk part kepanjangan posting laks... memasing ader pandangan memasing... ader org suka post pendek2 tp 40 kali sehari.... tp mr. steve ni lagi suka posting yg pepanjang tp lebey bermakna dan mendalam gitu... betul gaks tu... posting yg berkualiti pon penting.... tu pasal lar aku amik maser tah baper ploh or ratus jam nak wat satu review ni jer.... berkualiti tak??? :ahaha: tah2 ala2 bontot kuali jer... :blush:


pastu aku bacer lagik...bla bla bla... tak baper penting sgt... citer2 pasal expenses dia jer...

'

'

eh aku tertinggal nak hi-light satu point penting.... jgn obsess sgt nak carik duit... bila kiter dah create blog.... kiter make sure kiter pick aper yg kiter suka tuk tulih... ramai org suka citer daily life diorg kan.... pastu biler traffic pon dah growing.... duit pon lebat lar masuk...


akhirnyaaaaaaa abis gaks aku bacer article tu.... punyer lar panjang berjenggong (bak kater org TRG).... kira sib baik takde iklan yg suh belilaaa buku ini tuk panduan buat duit.... biasernyer camtu lar article2 yg aku baca sblom ni.... tp aku confused... sbb mr. steve tak ajar pon lagik camne cara2 nak increasekan traffic n generate income... bg aku aper yg dia bg kat atas tu surface jer.... too general... ramai sgt org dah tau.... pastu aku nampak satu link kat last row tuh. ‘Check out Build Your Own Successful Online Business for details.’


Then of course lar aku click link tu... title article baru tu Create Your Own Income-Generating Website With Site Build It!...


article tu start ngan problem faced by mr. steve ni... ramai sgt yg duk haruk tanya camne nak jadik berjaya cam dia.... dia kater tak leh ajar.... cara approach dia unteachable... :ha?:uiks... pelik tul aku.... tp dia katerla yg technical details tu susah.... dia pon dah give up nak ajar mangkuk2 yg lembab itu... ehehehe.. part mangkuk2 tu aku yg tambah.... :devilishgrin:

pastu dia ckp dia ader kawan nama Ken.... yg Ken ni dah jumpa satu interesting business tuk tolong org generate income online.... business ni lar yg diorg panggil Site Build It!... pastu aku dah jadik pelik... sket2 article tu dah bunyik2 ala2 article pak dogol yg aku bgtau sblom ni.... pastu aku try skip2.... dah tak bacer satu2 cam memula... memula tu mmg aku concentrate abis..... takot terlepas point2 penting... :devilishgrin:

'

'

'

pastu aku nampak ayat nih....$100 Mother's Day Special Until May 10th, 2009 - Save $199.00 :takot:


:galit:cinabengggg..... aku sudah tertipuuuu... rupa2nyer mr. steve yg ala2 jujur itu lakonan semataaaa.... siap ada ckp 30 days money back guarantee.... mangkuk ayun lar ko.... tipah tertipuuuuuuu..... :ayokona:


meh sini aku nak citer satu pengalaman aku dolu2.... jeng jeng jenggggg:anongnangyari:


dulu aku ni mmg taksub giler ngan cara2 wat duit online ni.... :hilo: agaknyer aku ni ati suci murni tak suka tipu org... :blush:tu yg aku tak sangka ada org yg suka tipu2 nih... kadar ketaksuban aku tu sampai aku pernah beli buku saper tu yg jadik jutawan muda tu... japs search japs... my memory is not that gud... haaa irfan khairi tu.... buku dia murah jeerrr... tu aku beli....:devilishgrin:kalu tak silap RM29.90.... pastu aku pon bacer2... aper yg dia bgtau lam buku tu ok la.... make sense...


tp kena invest duit gaks la... then kena carik product tuk dijual... pastu promote kat internet pasal internet user ni meluas..... worldwide kan.... cara2 yg lagik detail tu dia tak bgtau... dia kater nak tau lebey kena gi workshop yg dia buat... kalu tak silap RM500/person kot.... kat situla rupanya dia make money kan... bukannya kat buku....:sigh:


pastu enuff pasal irfan ni... aku beli jer buku tu... tp tak wat pon cam dia bgtau tuh... aku ni hangat2 taik ayam...:ahaha: ye ler...kiter tgk baper lamer blog aku ni bley tahan....


then aku ader tertarik ngan satu website ni.... kata2nyer manis umpama gula... ala2 mr. steve punya ayat lar.... yg dia kater kalu aku subscribe aku akan diberi website sumer.... diorg pon akan support... pastu complete with money back guarantee.... aku pon kagum... betul sumpah aku kagum...:puppyeyes:


aku pon aper lagik.... subscribe lar.... baper inggit aku luper laks... pasal dah lama bertahun2 yg lampau.... then aku pon build la diorg punya website tu... tp aku rasa cam susah jer.... byk effort byk maser dah terbuang kat situ tapi org cam tak tertarik pon... duit takde masuk ponnnn.... aku pon gave up... :tsk:


ye ler 30 days money back guarantee tu... kang aku cuba berbulan2 pastu give up burn lar duit aku... baik give up awal2... aderla lam 2 minggu lebey kot.... pastu aku pon anta lar email ckp nak balik duit aku sbb aper yg diorg ajar tu tak berkesan pon.... aderrrrrrrrrrrrrrr ker patut diorg ckp sila buktikan aku dah try method2 yg diorg ajar tu..... bistu aku nak buktikan camne camne cuba jawab.... dia suh aku build website aku dah wat... aderla cara2 yg diorg ajar tuk tarik traffic aku buat tp tak leh buktikan.... mmg hampagas tul lar... korang mmg sengaja nak tipu duit aku kan kan kan :sobrakana:


tu lar citer aku.... income takde.... duit tergadai...:waaah: tp tu lar.... aku ni senang sgt cayer ngan benda2 camni.... sib baik maser zaman skim cepat kaya pak man telo ke aper dulu yg pemes tu.... time tu aku still lagik skolah... kalu tak... tak mustahil muka aku pon kuar tv....:tsk:



moral of the story.... org kata nothing's free... org jugak kata bukan senang nak kaya tanpa usaha.... tp aku kater akan ku cuba carik jalan mudah nak kaya walaupon terpaksa mencuba seribu satu macam cara...:ahaha:hohoho

No comments:

Post a Comment